Hron patrí aj vodákom

Ahojte, kamaráti, vodáci, milovníci rieky Hron,
začiatkom tohto roku 14.1.2023, (vtedy sme ešte nemali vytvorenú našu vlastnú webovú stránku), som Vám, milovníkom našej krásnej rieky Hron napísal e-mail s názvom “Kto skracuje a obmedzuje splavnosť rieky Hron?”. Mea culpa, že odvtedy v snahe o nápravu situácie som na klávesnici mojimi neposlušnými ani prstami nepohol. Mám z toho dosť veľké výčitky svedomia, aj keď neviem či by sa niečo na veci zmenilo.

Je pravda, že pred vyše 10 rokmi, sme sa ako vodáci z Matfyzu oficiálne obrátili na Výbor NR SR pre pôdohospodárstvo a životné prostredie s podnetom na legislatívne zabezpečenie splavnosti rieky Hron pri MVE (malých vodných elektrárňach). Dôvodom tohto podnetu boli naše skúsenosti z mnohoročných splavov Hrona v minulosti a ich porovnanie so súčasným stavom. Všetky necitlivé vodohospodárske zásahy v tom období znižovali splavnosť Hrona, pretože výstavba MVE ju prakticky likviduje. Mení rieku Hron na sústavu rybníkov, oddelených elektrárňami, a to ako pre vodákov, tak aj pre ryby je likvidačné. Konkrétnosti o zhoršujúcom sa stave sme dokumentovali na ďalších10 stránkach, aj s obrázkami otrockého prenášania lodí okolo priehrad.

Samozrejme sme z ministerstva nedostali žiadnu odpoveď. Na našu opakovanú prosbu, žiadosť, výzvu sme dostali strohú odpoveď:
„V rámci jednotlivých projektov MVE je potrebné uskutočniť dôslednú realizáciu posudzovania vplyvov na životné prostredie, vrátane cezhraničných vplyvov,
s osobitným dôrazom na chránené územia, existenciu rybárskych revírov a plavbu na vodných tokoch.“

Toto bola jediná veta ministerskej odpovede, v ktorej sa použilo slovo plavba. Ale podľa nás, to slovo plavba by sa v krajine, ktorá sa hrdí olympijskými víťazmi vo vodnom slalome a mnohými titulmi majstrov sveta v zjazde nemala v skutočnosti interpretovať ako mnoho kilometrové prenášania lodí a materiálu okolo priehradných múrov. Odvtedy sa vymenilo niekoľko vlád a ministrov a tak som sa rozhodol, že hneď po Novom roku 2024 oprášim ten krátky list, ktorý som Vám poslal začiatkom roka a skúsime šťastie…

V tom mojom liste zo 14.1.2023 stálo:

“Ahoj, kamaráti, z Vašich poznámok a pripomienok k splavnosti rieky Hron som tiež veľmi smutný a to nielen ja, ale to je presvedčenie aj našich vodákov zo Slávie UK Bratislava. Na túto tému sa už dosť hovorilo, písalo, žiadalo, kritizovalo. Neburcujem, ale mali by sme sa aj my, napriek šedinám (u niektorých), oficiálne obrátiť listom na pána ministra a našich poslancov s požiadavkou na obnovu splavnosti Hrona v okolí malých vodných elektrární (MVE). Dôvodom tejto požiadavky sú naše dlhoročné skúsenosti zo splavov a súťažných zjazdov Hrona v minulosti a ich porovnanie so súčasnosťou. Všetky doterajšie vodohospodárske zásahy znižujú súvislú splavnosť Hrona. Neodborná výstavba MVE ju prakticky likviduje. Tieto elektrárne tak menia našu bývalú slovenskú pýchu prírody – krásnu rieku Hron na sústavu vodných nádrží. Stále sa zhoršujúci stav by sme mali podložiť konkrétnymi skutočnosťami, ale tiež tým, že: Športová plavba po rieke v krajine, ktorá sa hrdí olympijskými víťazmi, majstrami sveta, majstrami Európy v kanoistike na divokých vodách, ako aj ďalšími medzinárodnými úspechmi našich zjazdárov by mala mať výsostné postavenie…

Žiaľ súčasný stav schvaľovania, kolaudovania, prevádzkovania MVE svedčí o tom, že neexistuje jednoznačná zákonná úprava, ktorá by reálne a nielen slovne rešpektovala chránené územia a plavbu nielen na Hrone, ale aj na ďalších slovenských vodných tokoch.

Nás ako vodákov zaujíma najmä zákonná úprava pre plavbu na slovenských riekach. Z toho dôvodu by sme mali navrhnúť aj niektoré naše požiadavky na doplnenie a ich dodržiavanie v zákone:

  1. Malé vodné elektrárne (MVE) musia byť technicky tak vybavené, aby neobmedzovali splavnosť úseku rieky, na ktorom je MVE postavená.
  2. Prevádzkovanie MVE je možné iba s platným osvedčením o splavnosti úseku s MVE.
  3. Úsek toku sa považuje za splavný pre športové plavidlo, keď je toto plne naložené a aj s posádkou dokáže bezpečne prejsť celým daným úsekom.
  4. Osvedčenie o splavnosti pre MVE sa bude vydávať len na základe reálneho preskúšania splavnosti pre všetky športové plavidlá (kajaky, kanoe, rafty).
  5. Prevádzkovateľ MVE je povinný skontrolovať a obnoviť splavnosť úseku s MVE vždy, ale minimálne raz za rok, napr. do 15. júna.

 

Zdraví Vojto

 

P.S. dostal som aj niekoľko ohlasov, medzi nimi veľmi fundovaný (aj s citáciami zákonov o vodných tokoch) od Jara Copláka. Preto som sa rozhodol, že nič nás to nestojí, keď skúsime šťastie…

 

Ahojte kamaráti,

vraciam sa k Vojtovmu príspevku. Áno, devastácia našich vodných tokov stavbou MVE, momentálne pálčivá najmä na Hrone, ale v plánoch aj stavba MVE na Strečne, na Malom Dunaji a na iných miestach, nadobúda katastrofálne rozmery. Týka sa to športovej a rekreačnej plavby, poškodenia jedinečnej prírodnej scenérie, zmien prietokov vôd, zanášanie sedimentmi, znehodnotením kvality vody a pod. Na iných miestach zasa vodohospodárske zásahy narovnávajú prirodzené meandre, likvidujú stromy pri riekach a pod.

Návrh na oficiálne oslovenia kompetentných orgánov, ako aj poslancov parlamentu, atď. je rozumný, treba burcovať aj pozornosť verejnosti. Nešlo by o tzv. ekoterorizmus, aký sa začína šíriť v niektorých krajinách, ale o legálny postup v rámci právnych predpisov. Zastrešovať by ho prípadne mohlo občianske združenie, ktoré by malo mať svoju váhu.

Nastolený problém výstavby MVE na Hrone a iných riekach kompetenčne patrí Ministerstvu dopravy SR (donedávna aj výstavby), Ministerstva životného prostredia SR, Vodohospodárskeho podniku, atď. Aspoň heslovite v prílohe uvádzam príslušné ustanovenia zákona č.338/2000 o vnútrozemskej plavbe MD a zákona č.364/2004 o vodách MŽP, o ktoré sa možno oprieť a následne sa usilovať o úpravu aktuálnych právnych predpisov takým spôsobom, ktorý by ďalšiu devastáciu Hrona a iných riek zastavil. Stálo by to za úvahu…

Zdraví Jaro

About the author