Zo železničnej zastávky Kremnička lodenica pri Hrone

Oblasti histórie slovenskej kanoistiky na divokých vodách sa podľa mňa v dnešnej uponáhľanej dobe venuje malá pozornosť. Ale už vyše 100 rokov jej existencie na Slovensku je dosť dlhá doba na zhrnutie a vydanie nejakej publikácie. A to i napriek tomu, že mladí, ale aj mnohí členovia strednej generácie kanoistického hnutia nejavia záujem o minulosť našej kanoistiky a ľudí, ktorí pre ňu niečo významné urobili, znamenali. Priznám sa, že aj ja som bol taký v časoch môjho aktívneho súťaženia, ale aj neskôr, ako tréner. Až nedávno som si uvedomil, že naši vodáci – pamätníci postupne odchádzajú na “druhý breh” a že nestačí sa o minulosti iba rozprávať, ale že ju treba písomne, prípadne obrázkami zdokumentovať…

Tentoraz som sa rozhodol stručne napísať pár riadkov o tom, ako si horehronskí vodáci TJ Iskra Smrečina Banská Bystrica starú železničnú zastávku Kremnička v obci Iliáš zrekonštruovali na malú lodenicu. Táto zastávka bola postavená za bývalého Rakúsko – Uhorska v rokoch 1911 – 1915. Po čase, keď prestala fungovať, dlhé roky chátrala. Až keď jej hrozil rozpad eternitovej strechy a následne celej budovy, partia z vodáckeho oddielu (založeného v r. 1972) Peter Dzúrik, Miro Vrban, Ivan Prostredník, Ján Husárček, Gogo a ďalší, sa rozhodli ju zachrániť, zrekonštruovať a oživiť v nej činnosť. Prikladám zopár fotografií z prác, ako starú rozpadajúcu sa zastávku prebudovali na lodenicu, ozdobu Hrona. Ešte dodávam, že túto opustenú budovu, na základe žiadosti dostala TJ Iskra Smrečina Banská Bystrica do užívania bezplatným prevodom od ŽSR.

Peter Dzúrik mi napísal: “V roku 1985 sme svojpomocne vybudovali nové široké vstupné dvere, ktoré nám umožňovali bezpečné vkladanie a vynášanie lodí tak, aby sme nezachádzali s nimi do blízkosti koľajníc. Pôvodné úzke dvere totiž viedli smerom k trati, čo bolo veľmi nebezpečné pri manipulácii s loďami. Ešte v tom istom roku sme vybudovali regály z drevených hranolov na uloženie lodí. Predtým boli lode “nevodácky”, nahádzané na sebe. V roku 1986 sme zrekonštruovali krov a vytvorili potrebný vstup do podkrovia, kde sme zriadili suchý sklad na uloženie materiálu, citlivého na vlhkosť. Vymenili sme nevyhovujúcu eternitovú krytinu za plechovú. Tiež sme si obstarali prívesný vozík za auto a urobili na ňom nadstavbu pre 7 lodi. (Na každom obrázku je aj indikácia dátumu, napr. fotografia 1985-05-07-1 je prvý obrázok zo 7.5.1985 a pod.)”.

V súčasnosti je v tejto budove zriadená požičovňa športových plavidiel, ktorú vedie vodák Fero Studený – frantisek.studeny@gmail.com) . Podobne, ale vo väčšom rozsahu a aj s možnosťou ubytovania v čarokrásnom horskom prostredí Hrona funguje aj požičovňa lodí u Goga v Nemeckej – hron@dronte.cz . Pre našu kanoistiku je to dobré riešenie, lebo aj prostredníctvom hromadných školských a rodinných splavov je možné rozšíriť naše rady o nových záujemcov pre kanoistiku na divokých vodách.

Zdraví Vojto Potočný

About the author

Comments

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *